söndag 13 april 2008

Glass eller vad är det vi äter ?


Rensade lite i köksskåpet idag. Hittade då en gammal glassbytta. Vände på den för att läsa om det fanns något nyttigt i glassen.
Blir ju lite betänksam när jag läser och läser och inte fattar jag vad det är vi stoppat i oss.
Här kommer en bråkdel av det som stod i innehållsförteckningen: Kolagräddglass(skummmjölk, grädde,mjölkprotein, socker, vatten, glukosfruktossirap), Kolasås (glukossirap, sötad kondenserad skummjölk, vatten, härdat vegitabilisktfett, smör, socker, stabiliseringsmedel E339, stabiliseringsmedel , salt, stabiliseringsmedel E 407 arom emulgeringsmedel E 471 stabiliseringsmedel( guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl) färgämne sockerkulör naturliga smakämnen coh så här fortsätter det i all oändlighet.
Räknar jag ingredienserna blir det en 38-39 olika , den ena konstigare än den andra.
Konstigare saker än dessa borde ju inte få finnas i glass.
3 ägg
6 msk socker
3 dl grädde
1 msk vaniljsocker
I min restaurangvärld kallar vi den finare varianten Parfait och smaksätter med någon god likör eller frukt/bär och då kan det se ut så här.
3 äggulor
4-5 msk florsocker
2,5 dl vispgrädde
Ditt personliga smakämne
Så här gör man:
1. Vispa äggulor med florsocker, hårt
2. Vispa grädden, tills den är lite hårdare än filmjölk i konsistens.
3. Blanda ditt smakämne i de vispade äggulorna, blanda grädden i din äggblandning.
4. Frys 5-6 timmar i lämplig form, ta ut parfaiten och låt den tina i kylskåp i ca 15 minuter innan servering.
I fortsättningen får jag väl göra min glass själv eller åka till Danmark där de har Skee Ismejeri, där gör de glass utan E-nummer och bara med naturliga ingredienser. När kommer vi till sans och börja kräva att vår glass ska vara naturlig.

Inga kommentarer: