måndag 1 december 2008

Det kom en broschyr

En dag kom det en liten folder i brevlådan på framsidan stod det Har du en riskmidja?
Rubrikerna inuti är: Bukfett är farligt! Varför är bukfettet farligare än annat fett? Varför äter vi för mycket? Minskar midjemåttet,minskar bukfettet! , Så här mäter du ditt midjemått.
Helt ok folder utan egentliga pekpinnar men reagerar över en sak. Om du är kvinna skall ditt midjemått ej överstiga 88 cm. Det borde ju var skillnad på om jag är 150 cm lång eller är över 180. Är jag 150 med ett midjemått på 88 är jag ruskigt fet. Är man som jag över 1.80 lång och visserligen har några centimeter för mycket i midjan men kan inte säga att den är farligt fet har dessutom ännu en relativt platt mage.
Har ett annat sätt att se det på, dela din längd med 2 och vips har du ett bättre mått på när du börjar ligga i farosonen. Då balanserar jag på kanten och inser att det är dags att göra några situps.

För övrigt kan man gå in på http://www.midjan.se/ och se där.... då hamnar man på sanofi-aventis.se det är ett läkemedelsföretag, ett av världens ledande dessutom.
Vad är syftet och vad vill de egentligen med sin lilla folder?
Trots tjatet om livsstilsförändringar och nya kost och motionsvanor finns läkemedeln där och lurar i vassen. I form av PDF-filer där de bara i förbigående informerar om att en typ 2 diabetiker kan klara sig bra på 2 insulindoser om dagen eller AEC hämmare för blodtrycket och läkemedel för kolestrerolet.
Jag vill inte ha läkemedelsreklam i min brevlåda.

Inga kommentarer: