söndag 24 maj 2009

Hemglass och reklam


Någon mer än jag som stör sig på Hemglassreklamen? Äkta grädde jo jag tackar har inte ätit Hemglass på säkert 15 år och den lär väl knappast blivit bättre. Kastade mig över Produktbeskrivningen till en av deras ekologiska produkter, glasstårtan Otello.

Produktbeskrivning
Vaniljgräddglass med hallonsås och gräddglass med punschsmak. Biskvibotten och topp av marsipan. Dekoration av gräddglass med amarettosmak och mörkt kakaoöverdrag. 8 – 10 portioner (6 – 7 personer)
Näringsvärde per 100g
Energi 950 kJ (230 kcal). Protein 3 g, kolhydrag 31 g, fett 9,5 g.
Ingredienser
Skummjölk, grädde, socker, marsipan (7 %) (socker, mandel, glukossirap, vegetabilskt fett, invertase, vetemjöl), biskvibotten (7 %) (brun farin, socker, konfektmassa (aprikoskärnor, socker, vatten, vetestärkelse, majsstärkelse), äggvita, glukossirap, vetestärkelse), glukossirap, hallonsås(3,5 %) (socker, hallon, vatten, fläderbärssaft, stabiliseringsmedel(pektin, karragenan), surhetsreglerande medel (citronsyra, askorbinsyra), aromämne),vasslepulver, mörkt överdrag (vegetabilskt fett, socker, fettreducerad kakao, emulgeringsmedel (sojalecitin), aromämne), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabilska fettsyror), stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl, johannesbrödkärnmjöl),aromämne , vanilj, färgämne (betakaroten).Kan innehålla spår av nötter

Tror jag ska göra mig lite hederlig glass i dag. Goa ägg och grädde med lite bär! Upptäckte dessutom att Hemglass inte är svenskt längre och att Nestle är ägare. Det kom väl ifrån Kalmar från början även om fabriken låg i Strängnäs under 80 talet om jag inte missminner mig!

Inga kommentarer: