fredag 28 januari 2011

Barnmat och gifter

Nu någon morgon innan jag störtade till jobbet berättade uppläsaren på Tv 4 att några forskare på Karolinska hittat en massa gifter i barnmaten. Livsmedelsverket medger att vissa barnmatsprodukter kan innehålla höga halter av gifterna arsenik, mangan och kadmium.  Produkterna det handlar om är främst modersmjölksersättning och risgröt till barn.
Jag inser ju att eftersom vår kära jord innehåller det mesta i kemikalieväg, mineralväg (på gott och ont) samt har uttömts på andra, samlas det massor av tveksamma ämnen i våra råvaror. De råvaror som vi ska mata oss själva , barn och barnbarn.
Vad jag stör mig på, för trots allt har vi vuxna ett val att försöka välja en annan väg. Är att Livsmedelverket och dess toxiologer tar så lätt på varningarna. Vi ska vara rädda om de små, vi vet inte hur alla kemikalier påverkar deras små hjärnor. Det finns säkert orsaker till att var och vartannat barn har en massa bokstavsdiagnoser.
Det är min övertygelse .
Forska mera på detta område tack !  Undertiden kan vi försöka undvika de värsta fällorna alldeles på egen hand. Laga maten från grunden även till de små eller framför allt till dem.


Inga kommentarer: