torsdag 13 maj 2010

Radioväder

Radioväder är det när det regnar om vartannat och man inte kan vara ute i någon större utsträckning Alltså har jag lyssnat på dagens prat i P4. Det mesta har på ett eller annat sätt handlat om maten i våra liv. Det handlade om hur de stackars arbetarna i Brasilien blir förgiftade av kemikalier som inte varit tillåtna i Sverige och Europa på de senaste 50 åren. Brasilien är det land i världen som just nu besprutar sina grödor med mest kemikalier. Grödorna vi pratar om är oftast SOJA som besprutas för att bladen ska vissna ner så att det går lättare att skörda sojabönan för att sedan göra foder till våra nötkreatur, ja eller djur överhuvudtaget. Jag trodde i min enfald att våra djur åt gräs, hö, ensilage m.m. som växer i vår natur och inte något som inte normalt växer här. Hur kan man bara komma på tanken att importera sådant för att ge djuren. Jag kan inte i min vildaste fantasi tro att det inte finns tillräckligt med föda i vår natur.

De pratade om Kossor och Grisar som inte var riktigt vana med vårt klimat och var framavlade för att helst stå inomhus. Vilket påfund. Djur har väl aldrig haft några lador eller stall att stå i från början. De stod väl under något träd eller i en grotta då innan vi fångade in dem och gjorde om dem till något helt annat än det de avar ämnade för från början. Som föda både till oss och de andra rovdjuren..
Programmet hette Matens pris.
Ekots mångfaldigt prisbelönta reportrar Malin Olofsson och Daniel Öhman granskar den internationella matproduktionen och avslöjdar den billiga matens pris - människor skadas, djur lider och miljön förstörs.

Inga kommentarer: