torsdag 11 mars 2010

Artiklar i SvD på temat sockerkickar

Har just läst 3 artiklar i SvD Margareta bytte spår samt Hjärnmonstret bygger bukfett . Intressant. Fastnade speciellt för en mening om Margareta.
Citat:Svaret var att lägga om kostvanorna och försöka bygga om kopplingarna i hjärnans belöningssystem. Att radera dem går inte. Troligen förblir den som överätit snabba kolhydrater känslig för sockerkickar livet ut, men minnet av dem klingar av med tiden. Margareta fick även frågan om Fettmaoperationer och svaret är klockrent tycker jag.
Citat:Funderade du själv på en magsäcksoperation?

– Visst har jag tänkt tanken. Det som fick mig att inte gå till kirurgen var att jag ville ha en frisk ålderdom. Gamla människor har ju ofta problem att äta. Operationerna har inte pågått så länge att forskningen vet vad som händer när man blir gammal. Varför bygga in en ny risk när jag hanterade risken att inte alls bli gammal?

Så här börjar Hjärnmonstet bygger fett.
Citat:Vår moderna livsstil med mycket stress och snabba kolhydrater som godis, vitt bröd och pasta, för lite sömn och motion kokar ihop en kemisk cocktail som gör oss allt tjockare om magen. När vi är stressade och trötta ropar våra hjärnor efter snabbverkande påfyllning av energi – allra helst socker eller snabba kolhydrater. Stresshormonet kortisol gör att vi äter mer.
Artikeln är intressant och ger en massa tankeställare.
Läs också om Wille som bröt en skadlig trend. Det är dagens artikel i denna artikelserie.
Wille bröt en skadlig trend
Handlar om Wille som så många andra ungdomar levde på pasta, ketchup och dataspel och utan att röra sig speciellt mycket.

Inga kommentarer: