tisdag 13 april 2010

Vår och Glass!


Nu börjar glassäsongen! Jag vet ju att jag inte kan äta glass eftersom min mage inte gillar något alls av alla de konstiga saker de numera har i glass. Dessutom får jag ju ont i magpunkten i mitt öra och det gillar jag inte heller. Trots detta kunde jag ju inte låta bli att testa en av GB:s nya glassar ( ja ja vet man ska inte äta GB och stoppa in en massa pengar i Unilever) Hittade en ny glass Ben & Jerrys Peanut Butter Cookie Dough. Skrev ju förra året om hur GB transporterar glass runt halva Europa men detta slår väl allt. Det verkar inte bättre än att den tillverkas i USA, den är i alla fall befriad från den fåniga GDA märkningen.
Visserligen var glassen god , men som sagt det är mycket onyttigt som är gott. Det mest onödiga i denna produkt är väl att den ligger i en plastförpackning som ligger i papperskartongen. Ett nytt påfund för att göra glassarna mindre? Kanske inte just i detta fall men min man köpte en magnumvariant som var så liten så och kostade 22:- även den i papperförpackning och plast.
Innehållet i denna glass är:
Vaniljgräddglass med jordnötssmör swirl (9%) och kakdegsbitar med jordnötssmör (13%) samt ett chokladöverdrag med bitar av chokladkakor (2%). Socker, grädde (15%), kondenserad skummjölk, vatten, jordnötter, vetemjöl, kakaosmör, kakaomassa, mjölk, vegetabiliskt fett, mjölkfett, ägg, brunt socker, äggula, kakao, salt, emulgeringsmedel (sijalecitin), stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl), vaniljextrakt, bakpulver (natriumkarbonat), arom.

Inga kommentarer: