tisdag 10 maj 2011

Veckans Kurs

Är ju inte förrän på onsdag men under gårdagskvällen fixade jag till en dessert. Vi ska ha en måltid med ekologiska varor och utan e-nummer nästa träff.
Mitt bidrag blir en dessert, den är inte riktigt färdigkomponerad än då jag inte riktigt bestämt vad jag ska ha på som "topping " eller garnering .

Chokladdessert. 6-8 portioner
Ingredienser
6 små ekologiska äggulor
2 gelatinblad
3 dl grädde
2 dl gammaldags ekologisk mjölk
4 rutor av Lindhts 70% mörka choklad ( den utan sojalecitin och där fettet inte är reducerat)
6-8 droppar stevia ( istället för socker)
1 tsk ekologiskt kokossmör/olja

Lägg bladen i kalltvatten
Bland äggulor, grädde och mjölk samt stevian i en kastrull, värm upp men det får inte koka rör hela tiden, så inte blandningen skär sig.
Blanda i chokladen som är sönderbruten i småbitar, tillsätt den i den varma äggrädden .
Lös upp gelantinblandningen i en aning av chokladblandningen.
Blanda ner den i kastrullen.
Häll upp i fina glas eller cupskålar i lagom portioner.

Dekorera med något fint.
Tror att jag kommer att ha på kokos och hackade nötter och eventuellt någon citronmeliss eller mynta.

Inga kommentarer: