fredag 7 september 2012

Fuskprodukter, måste bara dela med mig...

Ja, så är det måste bara dela med mig av detta hämtat på Äkta Varas sida. Även jag har märkt att det dyker upp fler och fler tvivelaktiga produkter speciellt på "mjölkproduktshyllorna"
Måste trots nedanstående rekommendation AV ATT ALLTID KÖPA 40% GRÄDDE så har jag hittat 40% grädde på Lidl som innehåller förtjockningsmedel.
 Fuskprodukterna breder ut sig på hyllorna
 
Äkta vara. 3 sep 2012.
Gräddsubstitut[Kicki Theander]


Coop i Nacka Forum erbjuder många produkter inom fuskgräddekategorin. Becel och Milda tävlar med riktigt smör, äkta grädde och olivolja och har en fördel i det låga priset. Många orkar inte fundera över vad de köper.


De här produkterna erbjuder bekvämlighet. Låt mig belysa varför jag kallar dessa för fuskprodukter. Först två exempel på vad sådana här produkter kan innehålla:

"Becel Mat 15%" innehåller följande ingredienser: Vatten, skummjölk, vegetabilisk olja, vegetabiliskt fett, kärnmjölkspulver, förtjockningsmedel (E1442 tapiokabaserat), emulgeringsmedel (E435), stabiliseringsmedel (E461), E451), färgämne (betakaroten).

"Milda mat" som också innehåller 15% fett innehåller följande: Vatten, skummjölk, kärnmjölk, vegetabiliskt fett, vegetabiliskt olja, modifierad stärkelse, stabiliseringsmedel (metylcellulosa, xantangummi), emulgeringsmedel (polysorbat 60), socker, arom, salt, färgämne (betakaroten).

Eftersom produkterna inte har något med grädde att göra får de inte kalla dem för det. Därav den något konstiga beteckningen ”Mat”. Man kan i och för sig fråga sig hur de kom fram till den. Pest eller kolera är min första tanke. Skulle jag tvingas välja mellan dessa skräpprodukter skulle jag välja Becels produkt eftersom de inte innehåller socker och aromer. Förtjockningsmedel och modifierad stärkelse är samma sak. Modifierad stärkelse har egentligen alltid en E-nummerbeteckning, men den behöver inte anges på förpackningen.


Milda väljer i högre utsträckning att skriva ut funktionen på tillsatsen istället för E-numret, vilket också är lagligt men försvårande för konsumenten. Förutom de många tillsatserna, kan man nog utgå ifrån att oljorna i de här produkterna är varmpressade och behandlade många gånger så att man får bort smaken. Dessutom är det intressant, tycker jag, att man aldrig får reda på ursprunget på vegetabiliskt fett och vegetabilisk olja.


När jag ringt runt och ställt frågor om det får jag i 9 fall av 10 svaret (ofta efter några veckor) att det är palmolja. Palmoljan kommer från palmodlingar som står på regnskogsskövlad mark. Den höga efterfrågan på billig palmolja leder till att alltmer regnskog avverkas för att kunna odla palmer. Stötta inte den utvecklingen!

Vad ska jag köpa istället kanske du frågar dig nu? Köp äkta vispgrädde med 40%-ig fetthalt (den är tillsatsfri), naturell crème fraiche med 34% fetthalt, olivolja, riktigt smör, rå kokosolja och vanlig mjölk. Använd de feta mejeriprodukterna, men använd mindre och späd ut med vatten eller mjölk.


Kicki Theander, styrelseledamot i Äkta vara

Inga kommentarer: