tisdag 29 september 2009

Dagens Aftonbladet

Har läst detta både på nätet och i papperstidningen och önskar att jag skrivit det själv.

Matindustrin vill oss inget gott alls av Anders Westgårdh
Jag är på väg att bli matfundamentalist, livsmedelstaliban, lever­pastejsaktivist.
För varje gång jag öppnar dörren till kylskåpet eller skafferiet mår jag något sämre. I en plastbehållare ligger exakt lika stora utstansade platta bitar av något som kallas skinka. När man lyfter dem ur paketet är det aldrig med glädjen över att få sätta tänderna i något riktigt gott. Det sker med en motvilja som förstärks av bilden på mannen som pryder förpackningen.
Som om en yrkesskicklig charkuterist hade varit inblandad i tillverkningen. Som om någon god människa ansträngt sig för att vi ska få något riktigt gott på mackan.
Och för varje gång jag går in i en livsmedelsbutik mår jag något sämre. Ibland stöttar jag mig på kundvagnen som en åldring på en rullator. Annars skulle jag falla omkull i trötthet och besvikelse.
Den storskaliga matindustrin med sin stordrift, sina megabutiker, sin globala räckvidd – dom vill slå i oss att dom agerar på vårt uppdrag.
Dom åker till Toscana eller Sydafrika för att ta reklambilder som ska få oss att tro att tomaterna verkligen är handplockade av en kräsen expert som är beredd att gå genom eld och vatten för att vi ska få bra mat.Men sanningen är ju tvärtom. Dom vill oss illa.
Varför skulle dom annars vilja pracka på oss bitar av döda djur som plågats varje dag i sin korta livstid? Varför vill dom få oss att köpa kött från länder så långt borta att ursprungslandet knappt är läsligt på innehållsdeklarationen? Varför gör dom så att vissa livsmedel får en närmast ändlös hållbarhet? Varför smakar tomaterna ingenting alls?
Livsmedelsbranschen avslöjas med jämna mellanrum, kastar sig på rygg och lovar bättring. Men som konsument upplever man knappast att maten blir godare över tid.Nu är det slut. Jag bränner mina kundkort och styr stegen tillbaka till framtiden, till riktiga bagare, riktiga charkuterier, grönsakshandlare, syltkokare, ostaffärer och andra som vill oss väl.
Jag har köpt mitt sista paket färdigskuret bröd från den stora fabriken. Det är slut med köttfärs där varje paket väger exakt 500 gram. Och jag tänker aldrig mer köpa fisk om jag inte vet namnet på den som dragit upp den ur havet. Läs nya Filter så kommer ni att känna likadant.
Mitt nya matliv blir omständligare och blir säkert dyrare. Men jag har inte råd att leva på något annat sätt.


Mitt eget nya matliv som varit nytt i flera år och det är inte speciellt dyrt och jag mår bättre men ibland tryter fantasin under mina matlagardagar och det vore trevligt att kunna gå och handla utan att behöva vända och vrida på varenda förpackning.

Inga kommentarer: