torsdag 22 oktober 2009

Karin Ahlborg-Äkta vara

I Aftonbladet ondgör sig i dag Karin Ahlborg , (som jag oftast tycker har många vettiga idéer) över Mats Nilsson -Äkta Vara-City Gross. Bland annat säger hon: Genom att skrämma oss konsumenter för alla tillsatser, hur jäkla beskedliga de än är, förfaller Mats-Eric Nilsson till samma beteende som han anklagar livsmedelsbranschen för: Att lura och föra oss bakom ljuset.
Och vilka konsumenter City Gross vill värna om är en gåta.
De har valt ut 166 av sina ungefär 14 000 varor som de betalar Äkta Vara för att granska – under förutsättning att leverantören vill hoppa på tåget och vara med och betala.
Ska vi alltså tro att de övriga 13 834 är oäkta?

Vad tycker jag om detta? Mja, I så fall är ju jag en av dessa som för min omgivning bakom ljuset. Min tro är ju att vi har klarat oss utan alla kemikalier i hur många år som helst så varför ska vi stoppa i oss en massa konserveringsmedel, smakförstärkare, klumpförbyggandemedel, färgämnen hur oskyldiga de än må vara. De är ju inga naturliga inslag i vår mat. Ju mindre tillsatser, ju mindre sjukdomar är min filosofi . Dessutom inser jag inte varför vi ska ha alla konstiga tillsatser, när vi numera har både kylar, svalar och frysar.
Jag kommer att följa Äkta Vara däremot är det inte sagt att jag kommer att köpa alla dessa varor. Jag har ju mitt eget grund sortiment av Äkta Varor.
Rena varor utan kemikalier eller rättare sagt basvaror i form av rent kött, fisk, ägg, grädde, smör, ost, ekologiska obesprutade grönsaker och inget annat. Det klarar man sig ganska långt på.

Inga kommentarer: