lördag 26 juni 2010

Vitt ris och Diabetes

I dagens SvD kan man läsa en artikel som hänvisar till en Amerikansk studie som kommit fram till att vitt ris ökar risken för diabetes. Det har ju vi LCHF:are vetat länge.
Citat:Enligt Livsmedelsverket bör du ”i första hand välja fullkorn när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris”.
Men Anna Karin Lindroos, nutritionist vid Livsmedelsverket, tycker inte att det finns anledning att sluta äta vitt ris.–Effekten som syns i studien är ganska liten och gäller för personer som äter mer ris än vad de flesta svenskar gör, säger hon.

Vänta nu, om jag bara äter vitt ris en gång i månaden och inga andra kolhydrater är det väl ok, men om jag nu festar på vitt ris någon gång i månaden, äter potatis och pasta de andra dagarna och njuter av pommes fritten och frallorna och stoppar i mig frukostflingorna till filen och godiset och chipsen till fredagsmyset som de tycker man kan göra . Då ligger man väl riktigt illa till eller hur? Ja, naturligtvis inte alla, men välsigt många.
Jag tycker inte man kan uttrycka sig så då eller hur!

1 kommentar:

Birgitta Höglund's Mat sa...

Hej Anita. Tack för din kommentar hos mig. Du ser ut att ha en väldigt intressant blogg, här måste jag läsa vidare. Ha det bra./ Birgitta