tisdag 18 oktober 2011

Dagens positiva - Maten som stärker din hälsa

Är ju sällan hemma dagtid , och är jag det, tittar jag definitivt inte på TV. Vädret var skrutt och jag slog mig ner och blev glatt överraskad. Charlotte Erlansson-Albertsson hos Malou. Visserligen reklam för hennes nya bok men även ett dukat bord med vad man bör äta och inte för att undvika vissa sjukdomar eller förbättra de man redan fått.
Speciellt hennes inställning till skräpmat, godis, socker, natriumglutamat och  ADHD glädjer mig.Tänk om läkarkåren kunde ta detta till sig och låta människor få lära sig bryta sina matvanor innan man sätter in medicin.
Denna bok hamnar i mitt bibliotek. Tillsammans med Vitt Begär.

Nedan hämtat från Bokus:
Många av dagens sjukdomar går att återkoppla till vår livsstil vad vi äter och hur vi rör oss. De tre vanligaste är hjärtkärlsjukdomar, cancer och åldersdemens. Samtliga är s.k. livsstilssjukdomar som i hög grad kan påverkas av ändrad kost eller ändrat rörelsemönster, oftast båda i kombination. Tre andra vanliga sjukdomar är ledvärk, inflammatoriska tarmsjukdomar och psoriasis. Inflammatoriska tarmsjukdomar är i stark ökning på grund av den skräpmat vi idag äter. Också ledvärk är ett ökande problem, då vi blir allt tyngre och äldre.

Inga kommentarer: