fredag 6 juni 2008

Längtan till Gotland.

Satt nyss och tittade i årets Gotlands Guiden, allt du behöver veta om Gotland 2008.
Efter att ha bläddrat igenom nästan hela och konstaterat att inget är sig likt sedan jag flyttade därifrån för 28 år sedan, dök det upp en sida och jag fick genast "hemlängtan" . Fortfarande efter alla dessa år serverar de en av mina absoluta maträttsfavoriter på en av de Restauranger jag en gång arbetat på, Wärdshuset Lindgården på Strandgatan. Glödhoppa. Jag har flera gånger gjort glödhoppa själv men det blir ju aldrig riktigt detsamma.
Receptet fanns i tidningen för 10 portioner. Nu brukar ju inte jag göra av så mycket kött, det får bli det man kommer över.
4 kilo lammspjäll rimmas i vatten med salt i 3 dagar.
Koka lammet i vatten med lök, morötter, purjolök, timjan och lagerblad i ca 2 timmar.
Svalna ( gärna till nästa dag) Panera i senap och ägg, vänd i ströbröd och stek på hög värme.
Serveras med kaipstuvad potatis. Vad jag minns var det dillstuvad potatis på min tid. Vilket som är riktigt smaskigt.

Inga kommentarer: