tisdag 24 juni 2008

Nyttigt-tror du ja!

Bra titel och en bra artikel i Aftonbladet 080624. Hoppas bara att så många som möjligt läser den. Saxar lite av det bästa.
Gå inte på hälso-bluffen !
Nyttigt är inte detsamma som smalt.
”Inget tillsatt socker” betyder inte sockerfritt.
Mörkt bröd är inte alltid bättre än ljust.
Att bli en smartare konsument kräver vilja och kunskap. Jo tack, det ska gudarna veta!
– Innehållsförteckningen är det första du ska titta på. Där listas alla ingredienser i fallande ordning. Det som står först är också det som produkten innehåller mest av.
Socker på andraplatsen är till exempel inget bra tecken.
Där socker åker in, åker nyttigheterna ut. Det är otroligt mycket socker i många varor alldeles i onödan! Vem behöver socker i korv t.ex.?
Märkningen ”utan tillsatt socker” är en luring. Många har fruktsocker eller konstgjorda sötningsmedel.
Naturgodis är en sak för sig. Många väljer kanske det framför vanligt plockgodis i tron om att de får i sig färre kalorier, men energiinnehållet i en chokladdoppad nöt är högre än i ett geléhallon. Trots detta skulle ju jag ändå äta naturgodis om jag nu skulle äta något vilket jag inte gör. Föredrar naturella nötter av allahanda slag.
Naturligt är bättre
Tillsatser gör varken till eller från för vikten, men är viktigt att ha koll på ur hälsosynpunkt. Jag är inte hundra tillfreds med detta utalande! Om vi tillför en massa kemikalier som rubbar vår kroppliga balans nog sjutton borde vikten ochså spela in då? Eller tänker jag fel!
– Ju färre E-nummer desto bättre. Naturliga produkter är bättre för kroppen. De innehåller mer näring och mindre tillsatser. Ju färre ingredienser desto renare är livsmedlet. Tack , tack jag vill bara ha rena livsmedel!

Lite att tänka på i träsket!

  • Inget tillsatt socker - kan vara en fruktsocker eller kemikalier
  • Mörkt bröd - kan innehålla massor med sirap
  • Flingor och grova kex - kan vara söta och innehåller många kolhydrater
  • Nyckelhålsmärkt - visar bara att det är mindre av allt om man jämför med en liknade produkt utan nyckelhål men behöver inte vara nyttigare.
  • Lättprodukter- tar man bort fettet som smakförstärker, byts det oftast mot socker !

Tror det är dags att äta lite vildfångad lax med spenat och ägg naturligare kan det väl inte bli , jo om jag fångat själv, odlat själv och haft mina egna höns förstås.

Inga kommentarer: