måndag 9 juni 2008

Mera gotländskt.


På arbetet i dag pratade vi Gotland och mat. Varpå en av mina arbetskamrater pratade lyriskt om Saffranspannkaka och undrade om jag har något recept.

Någonstans långt nere i mina gömmor har jag väl Nisse Sundbergs recept ( Legendarisk Köksmästare och ägare av Hemse Hotell på den tiden jag bodde på Gotland.) Tänk jag hittade det!

Här kommer receptet:

Gotländsk Saffranspannkaka
3 dl mjölk
1 hg ris
2 ägg
2 msk vetemjöl
2 msk russin
5 sötmandlar
2 bittermandlar
1 pkt saffran(böltläggs i lite varmt vatten)
½ tsk salt
½ tsk socker
Koka riset mjukt i mjölken på svag värme ca 20 min
Riv mandeln och blanda resten av ingredienserna i riskoket. Smaka av med salt och socker
Häll smeten i en smord form och grädda i ugn på 200 grader i 30-35 minuter.
Serveras ljummen med vispad grädde och salmbärssylt.
Salmbärssylt kan ju vara lite svår att hitta här i "Sverige" vissa Hemköpsbutiker kan ha. Annars fungerar det alldeles utmärkt med Björnbärssylt eller Hjortronsylt.

Inga kommentarer: