fredag 18 juli 2008

Semester


Semestern lider mot sitt slut. Hade en mängd saker jag skulle ta tag i. Läsa , fördjupa mig i massor av nyttigheter men ack, tiden räcker inte ens till när man har semester, hur ska den räcka till annars.

Nu har jag i alla fall läst en mycket läsvärd bok. En snabb sammanfattning följer nedan.

I boken Ideologin och pengarna bakom kostråden berättar författarna Per Wikholm och Lars-Erik Litsfeldt historien om hur vi hamnade där vi är idag. Bakgrunden till kostcirklar, matpyramider, tallriksmodellen och nyckelhålsmärket reds ut. De starka ekonomiska banden mellan livsmedelsindustrin och Livsmedelsveket avslöjas.
Det värsta är ju upptäckten att allt de flesta kostråden kommer från svenskar, inte från USA som man kan luras att tro. Speciellt som alla förfasas över hur feta de är där.
Hittade några recentioner om boken och jag håller tillfullo med.

Ideologin pengarna kostråden
Denna bok borde vara obligatorisk litteratur för alla aktiva politiker - liksom i lärarutbildningen. Jag själv som ändå betraktar mig som ganska medveten, kunnig och med ett hälsosamt leverne - fick äntligen en lättbegriplig förklaring hur det fungerar med kolhydrater, fetter och proteiner i kroppen. Den bästa bok jag läst på mycket länge!
av Anna, 2007-10-20

Inga kommentarer: