tisdag 17 november 2009

Rötslam och kemikalier

Den senaste tiden har ni kanske hört att Göran Pettersson försökt göra sin röst hörd och varnar för rötslammet som på vissa ställen hamnar på våra åkrar.
I dag fick jag ett mail i min inkorg där jag kan läsa om vad som finns i rötslammet som de sprider ut som gödningsmedel. Det är skrämmande vad mycket skit det är och då är det inte bara det skit vi klämmer ur oss som skrämmer mig utan det som normalt inte borde vara i den skit vi klämmer ur oss. Detta är ingen trevlig läsning: Detta kan ni säkert läsa om på Sveriges Konsumenter i Samvekan. Just nu hittar jag det inte men det dyker säkert upp där vad det lider. Det finns mycket annat smått och gott där.
28 olika miljögifter, 44 olika läkemedel (antibiotika, blodtryckssänkande , blodfettsänkande, medel mot depression, astma och magsår m.m.) 52 olika metaller, olika radioaktiva ämnen från våra industrier och sjukhus, samt massor med bakterier och virus och parasiter, allt från salmonella till fågelinfluensa och Kadmium

Kan det vara meningen att det ska spridas ut och sedan via grödan ska spridas till våra djur och sedan till oss? Nä tack!

Inga kommentarer: