måndag 1 november 2010

Varför kan inte naturen ha sin gång

I dag har jag lyssnat på Gotlands radio och nyheterna där. Någon timme tidigare hade min mor och jag pratat om det hela.
Det det rörde sig om är fårfarmare som vägrar att låta sin.a lamm/får lamma i december så lammen blir slaktfärdiga i april/maj. Eller rättare sagt har de som slaktar bestämt att det ska slaktas vid vissa perioder året runt så de fårfarmare ( som min bror) som vill att naturen ska ha sin gång blir ut mobbade och får vänta alldeles för länge på sina slaktider.
Om naturen får ha sin naturliga gång lammas det i mars/april och de små kan gå ute och beta nästan med en gång och få sin naturliga föda till de blir slaktfärdiga i augusti/september. Eftersom vi tycker att vi ska ha allt färskt året runt får de stackars fåren gå inne i stall under den tid då de borde vara ute och rusa av sig, få muskler och äta gräs och sly och bark. Kan någon förklara för mig varför vi måste krångla till allting?

Inga kommentarer: