lördag 20 augusti 2011

Funderingar från vår Danmarks tripp

Vi tog vår husbil och for till Danmark på semestern. Vi blev positivt överraskade, så positivt överraskade att vi funderar starkt på att flytta dit som pensionärer.
Framför allt tänker vi på maten, både den som finns i affärerna samt restaurangerna. Jag kan inte påstå att vi levde ett strikt LCHF-liv under semestern. Tvärtom har vi stoppat i oss det mesta.  Min krånglade mage protesterade inte när vi ätit dansk bröd, tunna skivor av mörkt bröd med massor av frö och annat inbakat. Goda ostar i massor och deras variant av fil gick glatt ner. Fint kött i affärerna och mängder av ruskigt god korv.
Igår var jag och handlade och blev glad när jag hittade Öresundsfil med text på danska och lite god Pölse det är bara att hoppas på att jag hittar fler produkter som tilltalar mig.
Ett Citat på beskrivningen av ett Smörrebröd.
Ett annat klassiskt alternativ är det danska smörrebrödet, som innehåller mer pålägg än bröd men som smakar himmelskt gott. Stommen är alltid en skiva grovt, danskt, rågbröd, men utöver det kan ett smörrebröd innehålla vad som helst – det vill säga vad du än önskar. 
Precis tvärtom mot här där brödet är den viktigaste beståndsdelen och vi glatt skrapar av det lilla fett vi råkat få på och man snålar med pålägget.

Inga kommentarer: