tisdag 30 augusti 2011

LCHF och Miljö

Dagens inlägg i morgonens nyhetsprogram som jag lyssnade på under färden till jobbet var:
LCHF stor miljöbov samt betald av köttindustrin.

Må så vara att de sponsrat lite forskning, men vilken forskning är inte sponsrad av både kreti och pleti. Nyss läste jag som tvättmedel och div annat som fick bäst i test och när de skrapade lite på ytan var det de som sponsrat/ begärt testet som huxflux blev bäst.
Nu är det ju inte så att jag äter mer kött/ägg/fisk för att jag äter LCHF någon måste ju ha missat något väsentligt här.
Det jag inte äter är: 
GODIS ( som innehåller gelantin och är en restprodukt av svin) det måste bli minus i miljöpåverkan
SOCKER ( som inte behöver transporteras långväga ifrån) det måste bli minus
RIS ( som inte behöver odlas i massor av vatten och transporteras långväga ifrån) det måste bli minus
PASTA ( som även den oftast tillverkas någon annanstans än i Sverige) det måste bli minus
POTATIS ELLER POTATISPRODUKTER ( div potatisprodukter innehåller ofta många konserveringsmedel och den mesta potatisen är konstgödslad)
BRÖD ( som innehåller jäst och konserveringmedel) det måste bli minus, eftersom jag pruttar mindre
FRUKT ( som transporteras långt ifrån och besprutas med tonvis med kemikalier som inte är nyttigt för folk och fä) det måste bli minus
UTLÄNDSKA GRÖNSAKER ( som även dessa transporteras långt ifrån och besprutas med kemikalier och i värsta fall är GMO produkter.)
KORV ( som innehåller diverse skumma saker)
KÖTT ( som inte är svenskt och inte är uppfött på soja eller annat foder från Brasilien) måste också bli minus
FISK ( som inte är odlad)

MED ANDRA ORD
Min mats transporter måste ha minskat koldioxidhalten avsevärt. Det jag odlar själv är inte konstgödslat eller besprutat.
 Det mesta av min mat är närproducerad. Ofta handlar jag på vägen hem ifrån jobbet. Kontentan måste bli att jag är bättre för miljön! Det enda av mina intag som ökat är grädde och smör!  Definitivt bättre än de övriga konstgjorda i stället för produkterna.
Jag har inte, och troligtvis inte någon annan heller, blivit påverkad av några amerikanska studier. Mitt mål med LCHF var att bli frisk och må bra och det har jag blivit, det är facit nog.





Inga kommentarer: