måndag 30 december 2013

Energidrycker

Energidrycker är en verklig hälsofälla 

 Om detta tycker jag mycket, ser ofta föräldrar som köper till sina barn, det kan var barn med diverse diagnoser, jag fattar inte hur de tänker? Jag ser arbetskamrater som dricker dagligen för att "orka jobba" precis som om de har något fysiskt krävande arbete, nej inte ens psykiskt krävande. Dessutom dricker de ofta lightvarianten. Vatten är vad de behöver!

Anna Bärsen Expressen:
Energidrycker är populära. Dryckerna är fortfarande en av de absolut största trenderna på marknaden. När de kommersiella dryckestillverkarna har mässa spås olika former av energidrycker vara fortsatt heta.
De senaste dagarna har energidryckerna återigen hamnat i fokus. Det började med att en artikel från 2006 om att en läkare slagit larm om energidrycker efter att tre unga dött började delas i de sociala medierna, och blev snabbt en av landets mest delade artiklar. I en uppföljande artikel framgår att försäljningen av dryckerna fortsätter att öka trots larmen.
Generellt sett, och i liten dos, är energidryckerna inte skadliga. Men i vissa situationer, för vissa personer och i hög mängd, kan de vara direkt farliga.
Några av de obehagliga symtom och effekter energidryckerna visat sig kunna ge är ångest, irritation, nervositet, illamående, hjärtklappning, huvudvärk, hjärtinfarkt och till och med dödsfall. Dessutom sliter dryckerna på tänderna och innehåller ofta socker vilket ökar risken för övervikt.
En av de vanligaste farorna är att dryckerna kan ge koffeinförgiftning. Därför kan de vara direkt farliga för unga, barn och hjärtsjuka. Gravida kvinnor ska också vara försiktiga, eftersom det finns en ökad risk för missfall vid höga koffeinintag.
Man kan också ha en ökad känslighet för koffein. Därför kan man inte i förväg veta hur man ska reagera.
Forskare har visat att hjärtat påverkas av energidrycker. Det får hjärtat att slå hårdare vilket kan leda till hjärtklappning och i värsta fall hjärtinfarkt.
Att blanda energidrycker med alkohol är populärt, men har visat sig kunna vara en synnerligen giftig mix. Livsmedelsverket har redan varnat för att blanda energidrycker och alkohol eftersom det kan göra att man inte märker hur berusad man är. Studier visar också att ungdomar som är högkonsumenter av energidrycker har större risk att utveckla alkoholproblem och har högre risk att dricka så mycket att de får en blackout. De riskerar också att skada sig själva och andra.
Energidrycker ska inte heller användas som törstsläckare eller som vätskeersättning i samband med fysisk ansträngning eftersom de är vätskedrivande. Även det kan belasta hjärtat.
Det är extra bekymmersamt att barn och ungdomar är högkonsumenter av energidrycker. Personer mellan 10 och 18 år dricker i genomsnitt 2,1 liter energidryck per månad. Unga som regelbundet dricker energidryck, 4-5 gånger i veckan, får i sig i cirka 7 liter per månad. Uppenbart har dessa högkonsumenter mycket hög risk att må dåligt och få skadliga effekter.
Därför är det obehagligt att tillverkarna ofta riktar sig just till barn, ungdomar och idrottare i sin marknadsföring. I reklamen framställs energidryckerna som ”häftiga” och ”prestationshöjande”. Bland annat sponsrar Red Bull olika evenemang, ofta äventyrssporter eller tävlingar med ungdomsfokus. På de flesta barer serveras olika kombinationer av alkohol och energidryck. Marknadsföringen riktas mot de grupper som kan drabbas hårdast av en överkonsumtion av energidrycker.
Enligt reglerna ska det stå på förpackningen att energidrycken innehåller koffein och att den inte rekommenderas för barn eller gravida. Men en pytteliten varningstext på burken hindrar knappast en tonåring som vill känna sig häftig från att bälga i sig.
Energidrycker är en verklig hälsofälla. De innehåller inget kroppen behöver, bara socker, sötningsmedel, tillsatser och färgämnen. Dessutom är de rätt dyra och kan ha skadliga bieffekter. Det riktigt otäcka är att man inte säkert kan veta i förväg vem som ska råka riktigt illa ut.
Samhället borde ta till tuffare tag för att minska konsumtionen av de onödiga energidryckerna. En start vore att införa ett absolut reklamförbud. Man borde börja med att få bort reklamen i samband med evenemang som riktar sig till barn och ungdomar samt på alla ställen där det serveras alkohol.

Inga kommentarer: