onsdag 18 december 2013

Tröst för nyfödda, socker....

Kostvägens sidan hittad jag detta, vill minnas att det inte var så när mina barn var små, vad kommer de att hitta på för att trösta barn härnäst ? Min bebis fick sitt första socker 2 dagar

När man på BB skulle ta PKU-test (liten kanyl sätts in i bebisens hand, tidigare hälen...) så bad man mig att låta honom suga på mitt lillfinger och samtidigt hade man en spruta med sockerlösning som skulle sprutas in i munnen. För tröst och smärtlindring så bebisen skulle känna av sticket mindre.

Såklart lät jag honom få sockerlösningen, tror inte det kommer påverka hans liv på något sätt, men ögonen blev stora, han sög som en galning och sa inte ett pip om sticket- det fungerade allså utmärkt.
Och det fortsätter att fungera utmärkt. Socker tröstar, uppmuntrar, smärtlindrar genom hela livet, det är därför det är så oemotståndligt och drog-liknande.
Att det används på detta sätt inom sjukvården säger en hel del om dess egenskaper. För vad använder man annars inom sjukvården som ska lindra smärta och muntra upp? Jo, olika typer av mediciner/droger. Så här säger SBU (statens beredskap för medicinsk utvärdering) om sockerlösning till spädbarn.
"I båda översikterna dras slutsatsen att söta lösningar är en säker och effektiv metod som smärtlindring vid procedursmärta från enstaka ingrepp. Både friska, fullgångna barn samt prematura eller sjuka barn ingick i de inkluderade studierna. De ingående studierna använde gråttid, fysiologiska mått och smärtskattningsskalor som primära effektmått. Nyfödda barn upp till en månads ålder som fått sukros eller glukos via munnen före hälstick hade signifikant reducerad gråttid..."
Och detta beroendeframkallande och lockande socker tillsätter man i ALLT! Där det inte har någonting att göra! Skinka, såser, kött, färdigmat, kryddblandingar osv, osv. Förjäkligt är det!

Inga kommentarer: