onsdag 24 september 2008

Barn och fett!

De senaste dagarna har det florerat en något vinklad information i de flesta media om att barn inte ska äta mättad fett. Tyckte det kändes lite skumt och tänkte försöka leta lite och titta här och där för att få lite mera information. Det är väl precis som det brukar vara när 10 olika personer läser samma text , det blir 10 olika versioner och sammanfattningar av det hela. Min första tanke var, undrar om de tagit hänsyn till allt annat de stoppat i barnen?
Det har jag väl inte riktigt fått något bra svar, med tanke på alla barn jag haft i min närhet, vet jag ju att de i den åldern brukar ha pippi på att enbart äta potatis och sås i olika former och enbarat spagetti med ketchup. Allt annat ratas i perioder.
Kostdoktorn kommenterar det hela så här:
Bra för barnen att de får i sig lite naturligt fett tror jag, det behövs för kroppens utveckling. Varför skulle annars bröstmjölk bestå av hög andel fett/mättat fett? På något sätt tror jag moder natur vet mer i frågan än någon självutnämd expert på livsmedelsverket…
Troligtvis det mest sanna någon sagt i dag!

Inga kommentarer: