torsdag 18 september 2008

En del restaurangmat, hur nyttig är den!

Tyvärr måste jag nu erkänna att jag åt en del onyttig mat under helgen. Ibland har man inget val. Förbereder man mat till de duktiga arbetare som ror "spektaklet" ( Söderköpings Gästabud) i land och de som underhåller och man själv hoppat på det som frivilligarbetare kan man inte påverka något alltför mycket. Däremot förstår jag de ungdomar som i dag är vegeterianer, ( vilket många av artisterna var) speciellt när jag läst på skinkpaketet med tärnad skinka som vi skulle ha till fredagens salladsbord. Inte ens osten var mycket bättre och det kan jag inte alls förstå.
Tärnad skinka
Skinka
Vatten
Antioxidationsmedel E 301 E 325
Koksalt Druvsocker
Surhetsreglerandemedel E500 E 331
Konsistensmedel E 407 E 415 E 508 E410
Stabiliseringsmedel E 451
Konserveringsmedel E 250

Phu! Känslan jag fick när jag läste var att skinka var det abdsolut minsta de skulle äta!
Frukostens Musli var full med sojalecitin och olika aromer, chokladdrycken innehöll även den sojalecitin.
Även osten innehöll konserveringsmedel och stabiliseringsmedel.
Det är för mig helt främmande att inte kunna göra ost på ett naturligt sätt.

Inga kommentarer: