fredag 19 september 2008

En ny föreläsning i friskvårdsgruppen!

I dag har jag suttit och förberett min föreläsning i friskvårdsgruppen på jobbet.
Friskvårdsgruppen håller på 10 veckor och har 3 träningspass samt ett teoripass i veckan. På ett av teoripassen försöker jag förklara min filosofi.

Här berättar jag om mina favoritböcker och vad de står för och hur de påverkat mig och även min man, han brukar få vara med på ett hörn. Han är ju min försökskanin. Nu har det ofta blivit så att jag köpt/läst något nytt för varje 10 veckors period och jag tycker mig ha massor att förmedla, det här gången kommer jag att försöka samla i hop alla mina tidigare tankar, förkorta ner och få något lite mera helt.
Det brukar var många samtal och utsvävningar åt de mest konstiga håll.

Mest handlar det om Örterna och Böckerna i mitt liv med mina favoritförfattare d.v.s
Sten Sture Skaldeman, Lars Erik Listfeldt, Sanna Ehdin, Mats Eric Nilsson, Marie Louise Eklöf, Lars Wilsson, Ulf Ravnskov, Annika Dahlqvist, Mia Törnblom m.fl.
Denna gång kommer jag även att blanda in mina favoritsidor på nätet, vissa har väl varit med förr men några nya dyker upp.

En av mina absoluta favoriter är http://www.kostdoktorn.se/ där Andreas Eenfeldt tipsar om kost, vikt och det är många intressanta inlägg och framför allt kommentarer från många ontressanta människor med egna bloggar. Nu borde man ju ha mera tid för att följa detta. Det lilla jag hinner läsa varje dag ger väldigt mycket tips. Framför allt hittade jag en PDF fil någonstans i all information när jag klickade runt.
Kost mot Diabetes och Fetma en bra sammanställning av Göran Pettersson Kemi och Bioteknik Chalmers,http://leohusswalinprize.org/uploads/files/Bakgrund_2008.pdf
Göran Pettersson dyker upp här och där med mycket bra information . Mer om honom i nästa inlägg.

Inga kommentarer: