fredag 19 februari 2010

Så står du emot sötsuget

Hittade en artikel i Expressen " Så står du emot sötsuget" kan inte motstå att lägga till lite kommentarer.
Så står du emot sötsuget
Fyra snabba tips mot akut matsug
Här får du fyra knep att ta till när du för femtioelfte gången är på väg till kylskåpet eller godislådan.

1. Stanna upp

... och ta ett glas vatten. ( Hur kul är det med ett glas vatten?)

Då får du en chans att fundera över vad det är du behöver.

Är du verkligen hungrig? ( Troligtvis inte)

Om svaret är ja så ta en titt i kylskåpet (ofta tomt) och hitta något rätt och gott att stoppa i munnen och njut av det. (Ja visst, det enda ätbara är ost annars måste man laga till något)

Men kanske är du närmare rastlös, stressad eller deppig? ( Troligtvis)

Försök då göra något som helt akut kan dämpa den känslan och som inte är mat. ( Hm Vaddå?)Ta en promenad, ring till en väninna eller laga en kopp te. ( Jag åker till fiket, det är ju där de sitter och häckar)

2. Studera ditt framtids-jag ( Haha)

Föreställ dig själv som du ser ut när du har gått ner i vikt. ( Ja, jag vet hur jag såg ut, som ett benrangel!)

Tänk efter vad hon skulle göra nu. ( Glatt stoppa i sig vad som helst, minst 3 påsar godis)

Se henne framför dig och överväg om det är klokt att äta nu om du vill vara liksom hon.
( Då var jag som sagt lite väl benig, fast då tyckte jag att jag var alldeles för tjock, anorexiavarning)

3. Känn efter i magen

... hur det skulle kännas om du äter den där påsen vingummi. (Vet precis, magsug, sura uppstötningar, bubbel i magen samt en och annan fis)

Kan du märka hur den skulle ligga som en massiv och osmältbar klump i magen? ( Nej men magvärk och en rejäl utrensning)

Eller den där halva litern vaniljglass? (Kommer inte på fråga, då har jag ont i magen, ont i magpunkten i örat och mår skit i flera timmar!)

Du vet att du kommer att sova dåligt om du äter glass precis innan du ska lägga dig. ( ja enbart för att jag har ont i magpunkten i örat , det är värre än öroninflammation, jag lovar)

Tänk framåt och påminn dig själv om hur du mår efter att har tröstätit och använd det som argument för att låta bli. ( Det knepet tar vi bara till när det är tvärstopp)
4. Ge dig själv en mental kram

Föreställ dig ett vitt ljus eller värme på den punkt du känner ditt magsug.(Är lite dålig på att visualisera)
Eller föreställ dig att du omger dig själv med mjuk musik. (Det går lite lättare , annrs är det inte svårt att sätta på en CD)
Vissa människor kan träna sig till att dämpa matsuget genom att på det sättet ge sig själv lite snabb omsorg eller en symbolisk kram. ( Letar väl reda på gubben och ser till att få en riktig, det är väl bättre!)

Det är ju inte där skon klämmer, jag vet ju hur dåligt jag mår när jag äter kakor och godis och bröd. Men ibland är det ju så svårt att låta bli. Är man uppfödd på limpa och goda hemgjorda kakor är det svårt att bli gluten och laktos intollerant i vuxen ålder! Tänk vilka Kakkalas det var förr 7-8 sorters kakor, tårta ett halvt glas läsk mums!

Inga kommentarer: