måndag 7 februari 2011

Fisk ock Fisk

De senaste dagarna har vi hört och läst och sett om "Pangasius" fisken som hotar havet i Vietnam , som är fulla av antibiotika för att de lever tätt tätt i sina odlingskassar bland sitt eget träck.,Dessutom hör vi att de mutat WWF ja, inte Pangasiusfiskarna utan odlarna.
Själv funderar jag på nyttan av att odla en massa fisk på andra sidan jordklotet (ja odla över huvudtaget) och sen flyga in dem hit eller frakta i frysrum på båt eller hur de nu gör. Det kan ju inte vara så väldigt ekonomiskt. Det är ju inte så konstigt att de måste ha överfulla odlingkassar som i sin tur innebär att de måste ge antibiotika, för att få det att gå ihop.

Alltså måste mitt förnuft gälla även här. Valet blir lätt, alltså avstår jag så gärna från både kött och fisk som odlas/växt upp långt bort från Sverige. 
Jag hittade även denna bild när jag letade efter fiskar och den säger väl allt......

Inga kommentarer: