torsdag 23 februari 2012

Frågor och svar om LCHF på Livsmedelsverkets sida

Detta är man ju bara tvungen att kommentera!
Det man vet är att: ( enligt Livsmedelsverket)



•LCHF ofta ger förstoppning, eftersom kosten är fiberfattig. Fibrer och fullkorn minskar också risken för tarmcancer, men LCHF innehåller inget fullkorn och bara lite fibrer.
Ha, förstoppningen försvann som i ett trollslag, IBS och glutenproblemen och halsbrännan är som bortblåsta.....


•LCHF-dieten höjer i allmänhet de farliga blodfetterna, speciellt om man inte går ner i vikt av dieten. Man vet att höga blodfetter ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom.
Har aldrig haft bättre värden och mår perfekt.

•mättat fett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom: LCHF-dieten innehåller mycket mättat fett. Om man byter ut mättat mot fleromättat fett minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom.
Mår man perfekt lär man inte få hjärt och kärlsjukdomar, t.o.m mina åderbråck ger mig mindre besvär.... alltså är det säkert tvärtom.
•personer som äter fullkorn, frukt och grönt, fisk och olja vanligen håller sig friskare än de som äter mycket kött, smör och grädde och lite grönsaker.
Ha igen, har inte haft en enda sjukdag från jobbet de senaste 8 åren har i princip ätit LCHF under hela den perioden. Lindrigt förkyld var jag för 3 år sedan.
•en ensidig kost gör att det blir svårare att få i sig alla näringsämnen: LCHF ger oftast för lite fibrer och inget fullkorn, som bara finns i spannmål och ris. Den innehåller också bara lite bär och nästan ingen frukt.
Ha en gång till, mina naglar är numera starka friska och perfekta.Mina knäproblem håller sakta på att försvinna.Jag äter lika mycket grönt som förut men mer säsongsbetonat (dvs obesprutat och svenskt)Äter mer kålprodukter, inte mer kött men mer fisk än förr.

Med andra ord undrar jag var de hittar sin information, har de pratat med någon som ätit LCHF innan de drar sina egna slutsatser.







Inga kommentarer: