lördag 17 mars 2012

Min Gojibuske

 Förra våren fick jag en liten ynklig Gojiplanta. Den växte ganska bra under sommaren och i höstas plockade jag in den i min friggebod som är isolerad och där jag har möjlighet att ha lite grundvärme på. Under vintern har jag vattnat den 3 ggr.
Idag var jag ute i min bod och vad hittar jag då, massor med små, små knoppar och lite grönt.
I år kan jag troligtvis gräva ner plantan på en någorlunda skyddad plats och hoppas på några frukter om jag har tur.
Hittade detta om Gojibusken. Med andra ord kan jag använda annat än bären om jag vill.
Gojibuskens tre användbara delar enligt kineserna:
1. Bladen kan användas som te.
2. Bären kan användas i matlagningen eller som te.
3. Roten från Goji även känd som ”Cortex” är allmänt använd som örtmedicin.

Inga kommentarer: