torsdag 28 augusti 2008

Vad är det vi äter?

I kväll har jag lyssnat på Tommy Svensson som höll en bra föreläsning om många av de livsmedel som inte ens borde finnas på livsmedelshyllorna. Än mindre hamna i våra skafferier.
Det mesta vet jag väl om men det fanns en hel del som min stackars hjärna behövde komplettera.
Inte Visste jag att Special-K är gjort av vetegroddar som blir preparerade med bensen för att man ska kunna få ut fettet.
Inte visste jag att om den blivande mamman äter natriumglutamat kan barnet få Astma.
Inte visste jag att av de 70 ton mat vi stoppar i oss under vår livstid till 13-14 % består av kemikalier. ( 40 ton är vätska, 30 ton är ren mat)
Inte visste jag att Magnumglassens Vaniljarom kommer från koskit från Texas ( trots att jag lusläst Mats Erik Nilssons bok.
Inte visste jag att man helst inte ska äta något sött( socker/godis) före klockan 14 Vitaminerna kan ej tas upp av kroppen på rätt sätt och vi bryter ner kropparna i stället för att bygga upp.
Inte visste jag att Forsforsyran i Coca Cola bryter ner vårt skelett och att en vuxen max kan dricka 1 liter / vecka utan att kroppen tar stryk. Barn ska helst aldrig dricka Coca Cola.
Inte visste jag att Sverige har ca 100 fall om året med benskörhetsproblematik som beror på Coca Colan och att USA har 15-20 000 fall om året.
Jag har även missat att Cellulosa torkar ur tarmen, kan ge tarmfickor och hemorrojder.
Jag har även missat att den forskaren som såg till att Stevia ( en ört och ett naturligt sötningsmedel utan kolhydrater) näst intill blev förbjudet att använda i västvärlden, var en välbetald forskare med rötterna i Aspartamindustrin.
Tack Tommy för all upplysning.

1 kommentar:

Therese sa...

Och tack till dig som vidarebefodrade den!!