torsdag 7 april 2011

Ett gott recept , men omgjort

Äggfrestelse med blomklål







                                                               





1 dl finskuren gräslök
1 dl grädde                                                                                      
2 msk smör
salt och nymalen peppar
2 dl blomkålsbuketter
4 ägg






Tillagning
1 Koka upp grädden och vänd ner gräslöken. Dra av från värmen och låt svalna. Kör med handmixer till en nästan slät grön grädde.
2 Lägg under tiden de små blomkålsbuketterna i en kastrull. Slå på precis så mycket matlagningsgrädde att det täcker. Koka upp och sjud några minuter tills blomkålen är knappt mjuk. Smaka av med salt och peppar. Ställ åt sidan.
3 Knäck äggen och vispa dem lätt med gräslöksgrädden.
4 Smält 1–2 msk smör i en kastrull (gärna med släpp-lättbeläggning) på låg värme och häll i äggsmeten. Rör sakta med en träsked, så smeten stelnar och blir mjukt krämig. Smaka av med salt och peppar. Dra av från plattan.
5 Fördela blomkålsbuketterna (ta inte med överflödig grädde) i botten på fyra glas. Spara fyra buketter till dekoration. Fyll på med den gröna äggröran. Toppa med blomkålsbukett och brödsticks.
Hittat i Allt om mat/ Leva och bo men då med bröd till, vilket går bort här.

2 kommentarer:

sabina sa...

tack för tipset!
hur länge har du kört lchf? hur mkt har du gått ner?

Knådrelaxen sa...

Svar på frågan är: I väldigt, väldigt många år, då jag har IBS och är glutenintolerant.
Detta gör att jag inte direkt kan svara på hur mycket jag gått ner (ca 10)tror jag ligger rätt stabilt på min vikt, ganska ointressant när man är 55+ huvudsaken är att jag numera är frisk i min mage och mår förträffligt och har ett väldigt bra immunförsvar. (inte en sjukdag på säkert 10 år)