lördag 20 juni 2009

Sol och Cancer

Tänkte faktiskt inte ge mig in i sol och cancer debatten men när jag läste i Gotlands Tidningarna om att Gotlänningar har färre cancerfall, kunde jag inte låta bli att småle, sen läste jag vidare på insändarna och såg att fler fått samma tanke som jag. Citat:Gotlänningar passar upp på alla 08 under sommaren och har inte tid att sola.
Nu vet jag ju att det inte är sant, men inte ens på den tiden jag bodde där, låg vi och pressade på stranden som folk gör idag. Vi cyklade väl och badade men var aldrig stilla, vi var ute hela tiden ibland med kläder, ibland med bikini. Minns inte ens att vi fick "Soleld" ( gotlänska för att man blir för bränd, ett alldeles ypperligt ord förresten) när man lättklädd plockade jordgubbar i gassande sol. Framför allt smorde man inte in sig med allsköns goja, började man bränna sig klädde man på sig eller gick in. Nu bidrar säkert all klet till att man bränner sig mer och får cancer av alla onyttigheter i cremerna. Så tror hon som aldrig lyckats göra av med en hel tub "solklet" under hela sitt 50 + liv. Är dessutom varken sönderstekt eller solrynkig!

Inga kommentarer: