söndag 19 september 2010

GMO



I torsdags var det en GMO-debatt i Lund. Jag tycker det är viktigt att vi vanliga konsumenter får en sansad debatt och information om GMO men inte ett ord har jag sett i någon av de tidningar jag läser. Av en slump hittade jag en massa artiklar på Newsmill. När jag läser dessa blir jag ännu mer övertygad om att vi bör akta oss för det mesta som är GMO. Just nu väljer jag att köpa GMO fritt från City Gross. Jag skulle vilja veta att de mjölk produkter eller det nötkött jag äter är GMO fritt också. Hoppas på att City Gross fortsätter sin linje!
Saxat Från några av inläggen på Newsmill
Rune Geistrand
När företaget som gav oss PCB, Agent Orange, aspartam med flera cancerframkallande ämnen har blivit största utsädesföretaget nu har tagit fram det foder våra grisar äter, så är åtminstone jag skeptisk. I praktiken - med brist på granskande samhällsorgan i EU - så måste jag vara mot GMO. Men i en annan situation kanske det kan finns GMO-produkter som för oss framåt utan hälsorisker och utan att spridas i naturen. Kanske.

Maria Larsson
GMO kan inte råda bot på världssvälten. Det har över 400 oberoende forskare fastslagit i en unik studie som utförts på beställning av Världsbanken och FN.


Rune Lanestrand

GMO-sojan som är resistent mot växtgifter innehåller också en antibiotikagen som ger ökad resistens mot antibiotika hos både djur och människor. Lantmännen har en omdömeslös import av soja från Brasilien. Regnskogen skövlas och i stället odlas soja med så starka gifter att hundratals arbetare, många barnarbetare, årligen insjuknar i svåra sjukdomar. Det är fråga om farliga växtgifter, som tack vare miljörörelsen och småbrukarnas kamp i Sverige, har förbjudits här.

Företaget som åsyftas är Monsanto och mer om Monsanto i något annat inlägg!

Inga kommentarer: