tisdag 7 september 2010

Upprörda

Har nu läst både Doktor Dahlqvists blogg samt DN och VoF:s artikel om alternativmedicin.
I debatten på Doktor Dahlqvists blogg är det mycket för och emot och upprörda känslor, både av de som tycker sånt är humbug och de som blivit hjälpa.
Själv har jag ju en tro på att vi kan hjälpa oss själva med rätt instrument. Vi har testat homopati vilket inte hjälpte oss , men därför kan jag inte dömma ut det som hjälper någon annan. Vi har däremot blivit hjälpta av zonterapi, akupunktur och örtmedicin samt LCHF.
När jag nu läst VoF:s artikel och kan väl hålla med om vissa delar och rata andra, men varje människa har ett val och jag vill välja det som känns bäst för mig. Om jag inte vill stoppa i mig massor med kemikalier som till stor del är utprovat på råttor eller andra djur eller friska män i 20 årsåldern är det min ensak.
Av de som skrivit under artikeln finns en person vid namn:
Per Johan Råsmark mentalist.
Mentalist får mig att tänka på TV serien och genast började jag googla på hans namn och vad hittar jag... jo han är en sådan. Hittade detta på hans sida. Ger det ett seriöst intryck? Han må vara magiker och hur duktig som helst men, men.
Mentalism ger mer realism än vanligt trolleri, eftersom det bygger på suggestion. Samma suggestion som han använder, kan väl sägas användas vid alternativmedicin eller ?
Mentalism ger intryck av att vara något övernaturligt men är fantastisk underhållning och overkligt spännande när det utförs av en ärlig lögnare. I mindre ärliga händer kan mentalism ge en oerhörd makt över andra.
Ja, för mig är det så att är man öppen för det ena borde man vara öppen för det andra. Eller är det så att han har den erfarenheten av att luras, så andra också hamnar i samma fack?
Tro kan hjälpa många, men även många kan få hjälp av att någon lyssnar, tar sig tid,av att bli trodda, få beröring, stressa ner och annat som kanske alternativmedicinen kan hjälpa till med som inte finns i den kliniska sjukvården.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tanken har inte slagit dig att Per Johan kan vara mentalist just betydelsen underhållning och aldrig skulle försöka lura i nån, allra minst sig själv, att några trick är verklig magi?

Per Johan Råsmark sa...

Hej!
Jag vet inte om jag har svarat på dina frågor angående min inblandning i artikeln på min blogg men du får gärna titta efter och höra av dig ifall något är oklart.