söndag 2 januari 2011

Diabetessköterskornas råd eller egen misshandel..

Har nu tillbringat någon timme i utdelningsköket på mitt arbete. När personerna ätit sina kvällportioner har de möjlighet att få en frukt och/eller en kvällsmacka. Våra diabetiker kom och berättade att de ville ha 2 frukter. Två frukter sa jag dumt som sällan är i köket då mina arbetspass oftast slutar tidigare på dan och köket inte tillhör mina ordinarie uppgifter. Den ordinarie personalen bekräftade att det stämde att på grund.av att man är diabetiker får man 2 frukter för att blodsockret inte ska sjunka för lågt när man tar insulinet.( detta varesig man har insulin eller inte)
Finns det ingen vettig människa som kan förklara för våra stackars diabetiker att de håller på med misshandel av sig själva.
Det är nog dags att samla ihop diabetikerna och förklara sammanhanget med förhöjda blodsockernivåer och fruktsocker, kolhydrater. Dessutom vet jag att somliga av dem frossat i godis under julhelgen och legat på blodsockernivåer på upp till 18,5.
Varför misshandla sig själva när man kan leva ett bättre liv utan berg och dalbaneblodsockernivåer?
Framför mera LCHF information. Eller åtminstone GI information om man inte orkar vara så strikt.

Inga kommentarer: