fredag 7 januari 2011

Ibland snubblar man över sådant man inte vill veta

Eftersom jag stör mig på att många får en massa preparat utskrivet av läkare bara för att de mår lite dåligt vissa perioder och inte någon har lärt dem att det gör man periodvis i sitt liv och att det går över. Hittade jag denna tidningsartikel
 Märklig studie av ADHD bland fängslade

Citat:
Den undersökning som hävdar att 40 procent av alla intagna på svenska fängelser har diagnosen ADHD kan ifrågasättas. Från 589 personer har en ADHD-grupp om 30 personer vaskats fram, där samtliga är tidigare missbrukare som har nappat på ett erbjudande där de får amfetaminliknande behandling, skriver psykologen Lars Lundström
Fortsätter man att läsa artikel står detta:
Detta uppseendeväckande resultat basuneras nu ut i medierna som resultatet av en undersökning ledd av tre forskare vid Karolinska instititutet. Två av dessa sponsras av Jansen-Cilag som producerar det vanligaste ADHD-medlet Concerta (metylfenidat), ett amfetaminliknande preparat med allvarliga biverkningar och stor missbrukspotential.
Klicka in på artikeln och läs allt. Läsningen är skrämmande! Om jag hade någon närstående som misstänktes ha ADHD så inte skulle jag vilja att den personen fick narkotika på laglig väg i försökskanins syfte, hur vet vi att de inte fastnar i ett värre missbruk senare om de inte redan har ett.


Inga kommentarer: