måndag 17 januari 2011

Trädgårdsapoteket

Av alla TV program gillar jag Trädgårdsapoteket bäst.
Kvällens avsnitt gjorde mig mer nyfiken på Gurkmejans användningsområde. Te på gurkmeja! Visserligen använde programledaren James Wong färsk gurkmeja men berättade att det går bra med torkad också.
För mig är gurkmejan livsnödvändig och jag tar den i någon form i stort sett varje dag. Men definitivt inte som te, men det tänker jag göra från och med nu.
Hans andvändningsormåden var för reumatiker, artros, samt psoreasis.
Teet gjordes på gurkmeja, mjölk, teblad som kokades i tio min (sjuda kanske är mer lämpligt)
Testar nu med grädde och vatten (då jag inte tål mjölk) samt har i lite färsk ingefära för smakens skull.

Ett gurgelvatten på finhackad lök, chili och saften av 2 citroner som får dra i 2 timmar är säkert också värt att prova.

Inga kommentarer: