fredag 30 januari 2009

Lunchen - en riktig fettfälla

Läser i dagens Aftonbladet att lunchen är en fettfälla. Råd och Rön har testat färdiglagade matlådor. Tidningarna Råd och Rön och Veteranen har granskat 20 enportionsförpackningar som inköpts i oktober 2008. Som utgångspunkt har man haft Livsmedelsverkets näringsrekommendationer.
– Köttportionen är löjligt liten, den räcker inte till en man och det är ju märkligt då män så tydligt är målgruppen, säger Eva Callmer som är nutrionist.
Jag förfasar mig inte så mycket över fetthalten även om det säkert är fel sorts fett. Jag tycker man borde se efter vad det egentligen är i förpackningarna. Alla olika tillsatser gör mig mer upprörd. Det är många år sedan jag överhuvudtaget provsmakade dessa förpackningar, det var inte ätbart. Visserligen är jag yrkesskadad med min restaurangbakgrund och min vana att alltid laga mat från grunden.
Vad är det för fel på att laga sin mat själv från grunden?
Varför har vi inte tid att laga riktig mat?
Varför vill vi ens äta denna "konstgjorda mat?

Inga kommentarer: