torsdag 22 januari 2009

Skolmat

Ibland letar man efter något och hittar något annat. Denna artikel i Expressen är helt sannslös! Varför kan vi inte vara glada och positiva och njuta av att det finns kreativa människor kvar!
Läs och begrunda:
Skolmaten Niclas lagar är för bra
ÅSA. Kocken Niclas Larsson har gjort succé med skolmaten i bamba. Men kommunen har velat få bort honom för att han anstränger sig för mycket. - Jag trodde inte jag skulle få så mycket skit för att jag gjort något bra, säger Niclas till GT. I matsalen på grundskolan Åsa Gård spelas klassisk musik och en brasa sprakar på en storbildsskärm.Här i den nybyggda skolans bamba basar kocken Niclas Larsson sedan i augusti.Huvudrätterna kommer färdiglagade från Åsaskolan, men i köket på Åsa Gård lagas tillbehör som potatis, ris och sallad.Niclas Larsson jobbade tidigare som köksmästare på Gamle Port i Göteborg och hans ambition har varit att med enkla medel piffa till maten lite extra. Persilja på potatisen, gratinerade potatistoppar istället för mos, vitlökskrutonger av överblivet bröd med mera.
Mer än nöjda
Både elever, lärare och föräldrar är mer än nöjda.Men på Kungsbacka kommun tycker Niclas chefer att han inte bör ha tid att göra potatistoppar eller laga alternativrätter av överbliven mat.- För mig är det inte alls tidsödande, säger Niclas. Jag är van vid högt tempo och att jobba effektivt. Jag ser det som vilket restaurangjobb som helst där jag vill serva mina gäster så gott det går med de medel som finns.
Orättvist
Av chefen fick Niclas också höra att det är orättvist mot de andra skolorna att han anstränger sig lite extra.- Dessutom fick jag höra att det är strängt förbjudet att servera stekt ägg till pyttipannan. Det tar för lång tid att steka äggen, anser de. Men det tycker inte jag.
För dyra varor
Niclas fick också kritik för att han beställt för dyra varor vid några tillfällen. Något han förklarar med att han aldrig fått några direktiv eller riktlinjer från början.Kommunens besked var att Niclas Larsson skulle sluta sin anställning den 5 februari och en stor demonstration med lärare, föräldrar och elever är planerad till fredag morgon.
En kovändning
Men när GT besöker skolan gör Kungsbacka kommun plötsligt en kovändning.- Vi erbjuder Niclas Larsson att fortsätta terminen ut, säger Annika Åkerlund, verksamhetschef för serviceområde Måltid.- Det är tråkigt om vi varit otydliga som arbetsgivare, säger hon. Om Niclas vill vara kvar kan vi ha en fortsatt dialog för att reda ut det här.Men Niclas Larsson måste fundera innan han bestämmer sig.- Jag vill ha klara besked vad som händer efter sommaren. Och om deras direktiv innebär att jag inte får sätta min prägel på maten. De vill också att jag ska gå ner i arbetstid till 80 procent.

Av Eva Rogsten eva.rogsten@gt.se

Inga kommentarer: