måndag 26 januari 2009

Det vänder!

På mitt ordinarie arbete träffar jag många människor, fick frågan för ett tag sedan om jag visste något om Diabetes då en av kunderna hade ett barn som nyligen drabbats. Visade kunden till Kostdoktorns sida för att han i lugn och ro skulle läsa igenom allt bra som står där. Kunden blev mycket nöjd och hade senare en kommunikation med läkaren på sjukhuset som var helt på samma linje. Familjen var mycket nöjd med den information de fått både via Kostdoktorn samt på sjukhuset. Tänk om alla var lika förstående och öppna för nya rön.
I dag var det nog många som såg Kostdoktorn i TV4 , kunderna frågade om jag inte kunde hålla lite kurser eller föreläsningar i ämnet , det tål att tänka på ,det värsta är att ämnet har en viss förmåga att svälla ut och att det tar längre tid och blir större än man tänkt.
Kan lågkolhydrater ge cancer? är rubriken på inslaget i TV4, rent logiskt förstår jag inte hur något som är naturligt och inte är besprutat med kemikalier, innehåller andra kemikalier, är genmanipulerat eller förädlat på andra sätt kan vara cancerframkallande. Naturliga råvaror kan inte vara farligt.
Tänker på min far, som visserligen dog knall och fall ( över 80 år gammal) men som i alla år oftast åt det gården gav, mest av egen uppfödda djur , bredde cm-tjockt med smör och ost på smörgåsarna, åt havregrynsgröt varje dag och sällan var sjuk. Dessutom jobbade han hårt in i det sista. Han var på sjukhuset 1 gång i sitt liv, 7 år gammal då han blev blindtarmsopererad. Detta är det inte många i dagens samhälle som klarar. Det känns som alla tar minst 3-5 olika sorters mediciner när de kommer upp i 50 års åldern. Rätta mig om jag har fel. Hoppas att jag ärvt hans gener, att jag ätit på samma sätt som han, i mitt liv och fortsätter att göra det.

Inga kommentarer: