lördag 19 mars 2011

Bland alla böcker - Kinesisk Kostlära

Grottade ner mig i Kinesisk kostlära en stund här på morgonen medan jag väntar på att tvättmaskinen och diskmaskinen ska bli klara och att molnen ska försvinna helt.
Detta tycker jag är intressant, Kineserna anser att man bör äta efter årstiderna, just detta som jag påpekade på en föreläsning vi hade om tillsatser för några dagar sedan. Då jag tryckte hårt på att vi kanske inte måste äta allt alltid.
Enligt kineserna bör man äta mer fett och kött på vinterhalvåret för att kunna hålla värmen i kroppen. Medan man under sommar halvåret kan blanda upp detta med mer grönsaker och frukt och bär för att få svalka i kroppen då yttertemperaturen är högre.
Förenklar man Ying och Yangs teorier så det blir mer greppbart. Det verkar  helt logiskt att vi behöver mer värme/fett under vintern,  trots värmen inomhus och kläderna vi har utomhus. Vi vet ju hur gärna vi äter olika sorters sallader under sommarhalvåret. Inte bara för att vi ser en massa fina grönsaker i affärens grönsaksdiskar utan för att kroppen helt logiskt längtar efter den sortens mat under det halvåret.

Inga kommentarer: