lördag 26 mars 2011

Har man inget för sig

Kan man roa sig med att gå in på olika företagssidor och läsa lite om produkterna.
Har precis roat mig med Polarbröd. Inte för att jag äter bröd, men förr när jag åt bröd tyckte jag det var gott.
 I reklamen på deras sida står:

Allt bröd från Polarbröd är mjölkfritt, bakat utan konserveringsmedel och innehåller endast vegetabiliska fetter.
 Ok, det är utan konserveringsmedel men allt annat  jag hittade i brödet då?
 Glödhoppa
  Är ett nytt bröd, för mig är Glödhoppa något helt annat mycket godare för den delen.( mer om det vid ett annat tillfälle)
Ingredienser:

Vetemjöl, vatten, siktat rågmjöl, sirap, jäst, socker, rågskållning, vetegluten, vegetabilisk olja (rapsolja), fiber från sockerbetan, salt, fermenterat vetemjöl, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av fettsyror, mono- och diglyceriders mono- och diacetylvinsyraestrar), bakpulver (hjorthornssalt), fruktsocker, mjölbehandlingsmedel (askorbinsyra), enzym.

Emulgeringsmedel är ett kemiskt ämne, som används för att ge en jämn blandning åt en produkt som består två eller flera beståndsdelar. 
Ska det vara nödvändigt? Jag tror att mjölet, oljan och vattnet blandar sig bra utan emulgeringsmedel, det har det gjort i århundraden, före det att alla tillsatser hamnade  i vår mat.

Inga kommentarer: