lördag 3 maj 2008

God Morgon TV



Ibland kan man ha tur, när vi åt frukost en morgon började de prata om olika örter i vår natur som är ätbara fast vi knappt vet om det. Helst i min smak får jag säga. De pratade om den Gotlänska Kaipen, om Ramslök, Kirskål, Löktrav Nässlor och Sommargyllen. Kaipen hade vi ju redan testat och det blev riktigt bra. Nästa projekt blir att gå ut och plocka massor av Kirskål, det har vi gott om runt omkring vårt hus. Som tur är finns det inget på tomten, de får gärna hålla sig utanför även i fortsättningen.

De pratade även om en av mina favoritböcker, Kan man äta sånt? av Inger Ingmanson. Min bok hittade jag av en slump på någon loppis, där har jag hittat många av mina bra och ha böcker. Den hade visst kommit ut i nyutgåva nu. Boken brukar finnas med i husbilen i fall jag skulle råka hitta någon växt som kan vara värd att tillföra till min växtsamling av nyttiga, ätbara växter.
I augusti ska jag gå på en Örtkurs det ser jag verkligen framemot.
Jag ska dessutom leta reda på någon som kan göra små skyltar till mig, där växternas namn står, de börjar bli många och det är lättare att skicka ut någon annan att hämta örter då.

Inga kommentarer: