lördag 3 maj 2008

September inte så långt borta


Nyss kom våren och sommaren har inte börjat men ibland kommer tanken att jag måste börja förbereda mig för Söderköpings Gästabud.
Brukar ju glida omkring i min medeltida klänning och låtsas att jag är en fin dam, men i år har jag lovat att jag ska vara med i matgruppen. Har inte en susning om vad jag ska bidra med men det ordnar sig väl. Får väl förbereda mig på en massa som man eventuellt kan laga till och bjuda på.
Egentligen är det väl detta som kan kallas att återgå till den ursprungliga maten. Hittar jag något gott matnyttigt och ätbart så delar jag med mig av det här. Minns en gång när jag var på Medeltidsveckan på Gotland och åt Medeltida middag på Clematis, att vi åt brynt honungsgriljerad vitkål det var gott. Det andra har jag förträngt. Menyn har jag tappat bort, sparade nämligen den för framtida behov.
Tror jag verkligen levde något någorlunda drägligt liv på vikinga eller medeltid känner mig så hemma med alla dessa företeelser.

Inga kommentarer: