söndag 9 november 2008

Hälsomässan

Vi tog en utflykt till Älvsjö för att gå på Hälsomässan. som alla mässor är det lite för mycket folk, och lite för rörigt för min smak och det spretar i för många olika riktningar. Nu lyckades vi hitta några föreläsningar som vi tyckte var bra, det fanns säkert många fler föreläsningar som kunde varit intressanta men hittade inte dessa föreläsningssalar förrän för sent eller så gick de samtidigt.
Den första föreläsningen vi besökte var med Johan Björkegren och handlade om Gentester för den enskilde.
Intressant när vi kommer dit att man som enskild kan testa men samtidigt undrar jag om vi verkligen vill veta vad som kommer att hända oss i framtiden. Vem vi bör gifta oss med och inte, ska vi ha barn eller inte, vad tar själva livet vägen då?
Föreläsning 2 var med Magnus Ingelman Sundgren och handlade om Blanda inte medicin och kosttillskott.
Rubriken borde varit, var försiktig med vissa kosttillskott om du äter medicin. Är man nyfiken på det kan man alltid kolla i Mic Mc Mullens bok Örtmedicin -Naturens läkande kraft där det står t.ex Interaktion med läkemedel-Inga kända eller Möjligen med blodförtunnande o.s.v.
Jag håller fullständigt med föredragshållaren att det borde vara bättre information på våra kosttillskott.
Nummer 3 halkade vi in på vid hemgång och det handlade om Gå ner i vikt och rena kroppen med DETOX med Ulrika Davidsson.
Ja, hur ska jag kommentera detta. Fyll gärna föredrag med fakta och ge rekommendationer men jag är så fruktansvärt "allergisk" när föredraget fylls med reklam för egna böcker och produkter. Det känns inte seriöst då. Föredraget kan avslutas med att jag finns i monter nr... och där finns även information om mina böcker och produkter.
Sen funderar jag på varför denna skräck för komjölksprodukter? Visst jag propagerar ju för Falköpingsmejeri då de är det mejeri som mixtrar minst med sina produkter, jag äter gärna får-getost men trots att jag inte tål mjölk så skulle jag aldrig sålla ut vanlig ost och grädde eller creme fraiche.
Mjölkprodukter finns dessutom med i Ola Lauritzson och Ulrikas egen bok Våra bästa GI-recept.

Inga kommentarer: