söndag 16 november 2008

Nyhetsmorgon igen!

Det som stör mig är att det alltid är så forcerat när det är någon debatt eller information, få får tala till punkt, speciellt för de som kommer in sent i samtalet. Har nu sett inslagen i morgonprogrammet på nätet och hoppas mer på kvällens tvprogram. Claude Marcus slog fast att omättat fett är bra. ( punkt, slut kändes det som) Han förespråkade Medelhavskosten och påstod att man inte blir mätt av fett. Nej, det är klart äter man olika sorters margariner som till större delen består av vatten blir man väl inte mätt! Flytande oljor kräver nog flera deciliter innan man blir mätt, det är ju väldigt otäckt att äta mängder av. Grädde, ost och smör blir i alla fall jag mätt av. Margareta Lundström berättade att dietisten är en nyckelperson i en diabetikers liv som man tror blint på, men att hon och hennes man tänkt om och gått ner i vikt, blivit piggare, blivit lättare i kroppen, fått bättre kondition och att den uppblåsta magen var borta. Hennes man hade fått bort insulinet, tabletterna och fått tillbaka känseln i händer och fötter. Lundström kom med en fråga/påstående till Claude Marcus “Varför äter vi så myckert mer och oftare? Hon svarade själv på frågan Det är för att vi får i oss så mycket kolhydrater som hela tiden triggar igång sug efter mer mat”
C Marcus menar då att : Tillgängligheten, vi kan äta när vi vill det finns restauranger, vi har frysar och mikrovågsugnar. För 25 år sedan kunde man inte köpa mat på kvällen. För 25 år sedan åt jag mycket mat kvällstid, de restauranger jag arbetade på var öppna och min egen frys var full av mat!

Inga kommentarer: