lördag 31 juli 2010

Snart är ingen av oss normal

Snart är ingen av oss normal denna artikel hittade jag i Expressen där
man kan läsa att Boken Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) ska publiceras år 2013.
DSM är lika med olika störningar vi kan ha.
Det är ju verkligen poppis att sätta diagnoser på allt och alla. Om alla får en diagnos kan ju läkemedelsföretagen sälja mer läkemedel. Av dessa läkemedel får man biverkningar och drogberoende. Då får man sälja ännu mera läkemedel och skicka folk på drogavvänjning och till en massa KBT-terapeuter.
Jag slås av att äldre ungdomar i 20-30 årsåldern ( jag räknade mig som vuxen i deras ålder men så är det ju inte nu) måste tära på vår sjukvård så fort de är "deprimerade". HAR INGEN MÄNNISKA BERÄTTAT ATT LIVET GÅR UPP OCH NER I VÅGOR HELA TIDEN. Att man ibland mest av allt vill skita i allt och hoppa i sjön. Kasta saker i golvet och skrika och gråta eller dra något över huvudet och gömma sig några veckor.
Livet är inte lätt och ska inte vara lätt, annars lär vi oss ingenting.
Eftersom jag till viss del är omgiven av många av dessa ungdomar dagligen. De som försatt sig i tokiga situationer alldeles på egen hand eller p.g av att de inte fått som de velat, men tycker att någon annan ska ta hand om deras elände och under tiden kan man döva obehaget med piller. Kan man inte sova för att man har ett dåligt samvete och skäms, kan man väl inte stoppa i sig piller. Då ska det ska göra ont.

Inga kommentarer: