onsdag 15 oktober 2008

Saxat från Tyckartoppen i expressen.

Pyttemjuk: Konstigt att den västerlänska massmänniskan under 1900-talet har blivit allt äldre och friskare än någonsin i historien, trots att man samtidigt påbörjade den industriella matframställningen med alla dess tillsatser.
Mitt svar till Pyttemjuk.
De flesta av alla dessa gamla människor har likt mina föräldrar ätit vad de hade på gården och lagat sin mat från grunden i alla sina 80-90 År. Det är de senaste 20 åren som det skenat i väg med alla tillsatser. Jag är inte så säker på att vi som är födda på 50-60 talet blir riktigt så gamla, även om många av oss ätit bra mat under större delen av våra liv. Hemlagad skolmat t.ex.
Det jag däremot skulle vilja se, men då är jag förstås död och begraven sedan länge, är de av våra barn som är födda på 70 och 80 talet som idag stoppar i sig dopingpreparat, träningskosttillskott, kokain, annan narkotika, massor av sprit, öl och vin ovanpå detta redbull eller andra konstgjorda drycker och skumma maträtter med massor av tillsatser. Hur långa liv får ni? Ni är troligtvis fler än vad gemeneman tror och definitivt fler än de som äter ekologiskt och funderar på vad de stoppar i sina kroppar.
Hoppas jag får sitta där uppe på ett moln och tjyvkika ner på världen om 50 år.

Inga kommentarer: