måndag 6 oktober 2008

Analog ost - vad är det för fel på riktig ost?


Falsk riven ost är bättre för hälsan?!
Någon som hört talas om Analogost? Inte jag i alla fall förrän i dag, men tydligen finns det enligt en artikel i DN (Klicka på överskriften så kan ni läsa hela) enligt en annan artikel består den av detta och "lämpar" sig för dessa: Grunden i den här typen av "ost" är raps och solrosolja. Produkter av denna "ost" har ett lägre fettinnehåll och en annan typ av fett. Säljs som blockost i hela detaljhandeln med fokus på kunder som är laktosintoleranta, vegetarianer eller veganer.
Säljs då tydligen också som riven ost numera.
Jag frågar mig bara varför kan inte saker och ting och speciellt mat få vara i sin naturliga form .
Har ju perioder i mitt liv varit väldigt överkänslig mot mjölkprodukter. Har nu på senare år kommit på att det är ju inte mjölkprodukterna i sig jag reagerar på. Klarar ju grädde i mängder( den är ju naturlig) klarar även vissa gammaldagsmjölksorter men inte alla. Kan proppa i mig lass med smör och ost utan att jag reagerar och viss fil. Skulle jag råka få i mig lättmjölk eller lättfil eller någon annan "light" mjölkprodukt för att inte tala om mjölkpulver, så vill ingen vara i min närhet på många timmar.

Produkterna är vilseledande och oklara, säger inspektör Susanne Sylvén på Livsmedelsverket till Expressen . Enligt gällande regler får det inte stå "ost" på förpackningen, men för övrigt görs påsarna förvillande lika dem med riktig riven ost.

Inga kommentarer: